A400M de productie is gestart

Tekst: Benoît Hansenne – foto's: Tim Felce, Hergen Deuter, Daniel Orban, Patrick Brion, Ronnie Macdonald
Een en al troef

In 2001 heeft de Organisation Conjointe de Coopération en matière d’Armement (OCCAR) een contract voor het ontwerp en de aankoop van 180 A400M militaire luchttransporttoestellen met Airbus getekend, nadien werd het aantal tot 170 teruggebracht. Dit contract werd getekend in naam van zeven naties: België, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Luxemburg, Turkije en het Verenigd Koninkrijk. België trad voor zeven toestellen tot het contract toe. Ze zullen de C-130’s die in dienst zijn sinds het begin van de jaren 70 vervangen, en worden gezamenlijk met het Luxemburgs toestel vanuit de 15 Wing Luchttransport in Melsbroek ingezet. Ondertussen heeft Maleisië ook een bestelling voor vier toestellen geplaatst.

De indienstname ging in 2013 van start met de levering van het eerste toestel aan Frankrijk. Geallieerde landen gebruiken nu al meer dan 60 toestellen. De Belgische en Luxemburgse A400M’s zullen in het interval 2020-2023 geleverd worden. Net zoals bij de meerderheid van militaire luchtvaartprogramma’s heeft het ontwerpen van het toestel pieken en dalen gekend. De huidige configuratie van het vliegtuig laat het nog niet toe om het volledig pakket aan voorziene opdrachten uit te uitvoeren. Toch is het einde van de tunnel in zicht want de meerderheid van de gevraagde capaciteiten zijn binnenkort beschikbaar en worden op de Belgische en Luxemburgse toestellen geïmplementeerd. De eerste operationele inzet van de A400M in humanitaire opdrachten in de Caraïben en Irak in 2017 heeft aangetoond dat het vliegtuig zijn objectief bereikte, zijnde een grotere laadcapaciteit en autonomie ten opzichte van C-130, waarvoor iedereen bewondering had. Er bestaat geen twijfel: eens in de finale configuratie zal de A400M een belangrijke troef in de Europese militaire luchttransportcapaciteit spelen.

Na twee jaar vliegklaar

Een dergelijk vliegtuig bouw je niet op één dag. De verschillende onderdelen van het vliegtuig worden op verschillende sites geproduceerd, en daarna naar de finale assemblagelijn te Sevilla in Spanje gebracht (Final Assembly Line – FAL). Zo wordt de romp in het Duitse Bremen en het Turkse Ankara gebouwd; de vleugels in het Britse Filton; de neus in het Franse Saint-Nazaire en de staart in het Duitse Stade. De motoronderdelen worden ook op diverse plaatsen geproduceerd en te München, Duitsland, samengevoegd en getest, om dan uiteindelijk naar Sevilla te gaan. België wordt belast met de productie van bepaalde uitrustingen zoals aanvalsboorden en landingsgesteldeuren. Zo verlopen er 24 maanden tussen de productie van de eerste onderdelen en de levering van het vliegtuig aan de klant.

De aandachtige lezer zal onmiddellijk voelen dat, om een levering van het eerste Belgisch-Luxemburgs vliegtuig in het eerste semester 2020 te kunnen verwezenlijken, de productie nu dient te starten. Op 17 Mei 2018 werd dan ook het eerste deel van het vliegtuig met reeksnummer MSN 104 (Luxemburgs toestel) in Bremen geproduceerd , de romp van MSN 106 (eerste Belgisch toestel) volgt begin juli 2018. We zullen binnenkort dus over een 21ste eeuw waardig militair luchttransporttoestel kunnen beschikken.

MK3 Tactical
MK3 Tactical
20 jaar ILIAS
20 jaar ILIAS